X
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1399
بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (1)

  بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (1)

امتیاز: Article Rating

(ترجمه و گردآوری توسط تیم تحقیق و توسعه شرکت بهساز اندیشان تهران)

 

پل کابلی Stonecutters هنگ کنگ

 

پل کابلی Stonecutters واقع در هنگ کنگ با طول کل 1600 متر و طول دهانه اصلی 1018 متر مجهز به 8 عددShock Transmission unit ساخت شرکت FIP ایتالیا با ظرفیت 800 تن و دامنه حرکتی 80 سانتیمتر می باشد. همچنین از 4 عدد تکیه گاه کروی از دیگر محصولات این شرکت معتبر با ظرفیت باربری 6500 تن نیز در این پل استفاده گردیده است.

 

Shock Transmission Units زمانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت که نیاز به رفتار متفاوت سازه در زمان تجربه انواع مختلف بارگذاری ها می باشد. در پل ها با طول دهانه های زیاد و پایه هایی با ارتفاع بلند، به دلیل زیاد بودن دوره تناوب سازه، می توان با استفاده از این تجهیزات در زمان تجربه بارهای جانبی، عرشه پل را بدون ایجاد هر گونه تغییرشکل در سیستم تکیه گاهی (نئوپرنها، بیرینگ ها و...) به پایه ها متصل و عناصر تکیه گاهی را از فرآیند انتقال بار جانبی حذف نمود. همچنین با استفاده از این تجهیزات در محل درزهای انبساط میانی پل ها می توان حرکت جانبی عرشه ها را یکپارچه نمود که این امر باعث جلوگیری از رخداد پدیده Pounding بین دو عرشه مجاور می گردد. نحوه عملکرد این تجهیزات بدین صورت می باشد که در زمان تجربه بارهای لرزه ای و یا طوفان های شدید با ایجاد حالت Lock-up، سیستم قفل گردیده و همانند یک قطعه صلب تمامی نیروها را منتقل و در زمان تجربه بارهای با محتوای فرکانسی پائین، از این حالت خارج گردیده و همانند یک فنر با سختی بسیار کوچک (قابل تعیین) عمل خواهد نمود.

 

 

پل فلزی Bang Wha سئول، کره جنوبی

 

پل فلزی Bang Wha واقع در شهر سئول کره جنوبی با طول کل 2559 متر و طول دهانه اصلی 540 متر متشکل از قوس فلزی خرپایی شکل، مجهز به تکیه‌گاههای کروی (Spherical bearing) شرکت ایتالیایی FIP با ظرفیت باربری 3000 تن می باشد.

 

تکیه‌گاههای کروی ساخت این شرکت که با نام تجاری  SFEROPOL  شناخته می‌شوند، قابلیت جابجایی در هر دو جهت و از آن مهمتر قابلیت دوران در تمامی جهات را به واسطه استفاده از مکانیزم خاص در نظر گرفته شده در آن، دارند. سطح کروی مقعر این تکیه‌گاه با استفاده از ماده SMF پوشانیده شده که باعث کاهش اصطکاک اتصال و دوام بالا در طول زمان و در تعداد سیکل زیاد بارگزاری خواهد شد. این تکیه گاه را از نظر عملکردی می توان به صورت کاملا آزاد، کاملا مقید و یا تنها مقید در یک جهت طرح و مورد استفاده قرار داد. مزیت این نوع اتصالات در مقایسه با نمونه‌های الاستومری، ظرفیت باربری بالا و قابلیت دوران زیاد آن در تمامی جهات می‌باشد به گونه‌ای که در پل‌های عظیم و با دهانه‌های بلند، استفاده از تکیه‌گاه الاستومری توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

 

 

پل های بزرگراه فرودگاه Avaza ترکمنستان

 

مجموعه پل‌های بزرگراه فرودگاه Avaza واقع در کشور ترکمنستان با مجموع طولی در حدود 5 کیلومتر و عرشه‌های متشکل از سیستم‌های بتنی و فلزی، مجهز به جداسازهای لرزه‌ای اصطکاکی پاندولی  (Curved Surface Sliders) شرکت FIP با ظرفیت باربری‌های متفاوت می‌باشند.

 

جداسازهای اصطکاکی پاندولی ساخت شرکت FIP که با نام تجاری (Friction Isolation Pendula)  شناخته می‌شوند، قابلیت جابجایی قابل توجه و تولید میرایی حدود 30 درصد را دارا می‌باشند. این نوع جداسازها در قالب دو نوع سطح تک انحناء و سطح دو انحناء طرح و ساخته می‌شوند. میرایی تولید شده به وسیله این تجهیزات، از طریق اصطکاک و به واسطه تغییرشکل‌‌های رفت و برگشتی ناشی زمین‌لرزه بر روی پدهای خاصی می‌باشد که انتخاب مواد تشکیل دهنده این پدها به عوامل متعددی از قبیل ظرفیت باربری، پایایی، میزان مورد نیاز استهلاک انرژی بستگی خواهد داشت. در تمامی مواد قابل استفاده در سطوح لغزشی، ضریب اصطکاک تولید شده تابعی از دو عامل اساسی میزان فشار در سطح جداساز و سرعت بارگذاری می‌باشد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که وابستگی ضریب اصطکاک به سرعت بارگذاری‌های مشابه زمین‌لرزه ناچیز می‌باشد. به طور کلی نیز ضریب اصطکاک موثر با افزایش نیروی محوری بر روی جداساز پاندولی، کاهش خواهد یافت.

 

 

ادامه مطلب را در بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه ای بخوانید.

اشتراک گذاری
تصاویر
  • بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (1)
  • بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (1)
  • بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (1)
  • بزرگترین پلهای دنیا مجهز به سیستم‌های کنترل لرزه‌ای (1)
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.